Maaltijden

Verbeter je sportprestaties met fitness maaltijden

voorbeeld van fitness maaltijden

We sporten allemaal om verschillende redenen. Het sociale aspect is een drijfveer voor vele die kiezen voor een teamsport zoals voetbal, basketbal of hockey. Het sociale aspect is hierbij wellicht dominanter dan de fysieke progressie die iemand boekt. Fitness daarentegen is een individuele sport waarbij het fysiek van een persoon centraal staat. Elke sportvariant is anders met elk aparte doelen, maar een belangrijke factor in het leveren van eender welke prestatie is namelijk voeding. Wist je dat je je sportprestatie kan verbeteren door middel van fitness maaltijden?

Wat zijn fitnessmaaltijden?

De kracht en intensiteit die we uitoefenen tijdens het sporten, heeft allemaal te maken met de energie die ons lichaam heeft. De complexe machine die we ook ons lichaam noemen, voorzien we van brandstof door middel van voeding. Deze levert ons brandstof en bouwstoffen. We kennen allemaal de termen als koolhydraten, eiwitten en vetten maar hoe gaan we hier eigenlijk mee om? Fitnessmaaltijden zijn kant-en-klare maaltijden die bijdragen aan het persoonlijke doel om de gewenste prestatie te kunnen leveren.

Het belang van voeding tijdens sporten

In een algemene situatie zien we een voedingspatroon als ‘gezond’ wanneer er een goede balans is tussen deze brand- en bouwstoffen. Tijdens een inspanning zoals intensief sporten, is het belangrijk dat het lichaam meer van deze brand- en bouwstoffen opneemt. Bij sport zijn uithoudingsvermogen en intensiteit dus factoren die een grote rol spelen bij het behalen van resultaten. Deze energie-overschot is dan noodzakelijk voor het lichaam om tijdens het uitoefenen van deze inspanning effectief ook te presteren.

Vind je het bizar hoeveel sportmannen kunnen eten en alsnog het gedroomde lichaam hebben? Erg gek is dit niet als we weten dat ons lichaam dus meer energie nodig heeft voor dergelijke prestaties. Zo is het dan ook dat een bodybuilder tot een waanzinnige hoeveelheid calorieën kan eten om net die monsterlijke prestatie neer te zetten. Wanneer hij/zij veel minder zou eten en dus minder energie zou binnenkrijgen, zou dezelfde prestatie haast onmogelijk zijn.

(Tip: allemaal lekker gaan sporten zodat we veel kunnen eten. Wie houdt er nu niet van eten?)

Fitness maaltijden tijdens een trainingsprogramma

Alles is energiebalans. Wanneer we te weinig eten, voelen we dat onze energiebalans laag is en dat dit ook effect heeft op andere factoren zoals onze concentratie. Daarom is voeding ten alle tijden belangrijk, zeker met betrekking tot sport. Tijdens een trainingsprogramma heb je bepaalde doelen waar je naartoe werkt, voeding is hierbij wederom een onmisbare factor.

Het weten en meten van je energiebalans is belangrijk alvorens je kan bepalen wat je lichaam effectief nodig heeft om bepaalde doelen te realiseren en te presteren. Tijdens het sporten in de fitness kan je met name afvallen of bijkomen, waarbij het noodzakelijk is dat je weet hoeveel calorieën je dagelijks moet innemen. Deze doelen en prestaties kan je verbeteren door middel van fitness maaltijden.

Meten is weten, een uitspraak die wellicht niet onbekend in de oren klinkt? Het lijkt haast wel of iedereen het gebruikt, maar dit komt alleen omdat dit net zo belangrijk. Zonder te meten hoeveel energie ons lichaam nodig heeft, is het stellen van doelen haast onmogelijk.

Het proces van gewichtstoename of -afname is te verklaren in de energie die je lichaam verbruikt en de voedingsstoffen die je lichaam weer opneemt, of ook makkelijk gezegd: wat én hoeveel je eet. Verbruikt je lichaam meer energie dan dat het opneemt? Dan verlies je gewicht op de weegschaal. Neem je meer op dan dat je verbruikt? Dan kom je aan.

Wat is het verschil tussen reguliere maaltijden en fitnessmaaltijden?

Inmiddels zijn we allemaal bekend met de gebruiksvriendelijkheid van kant-en-klare maaltijden en bestaan er een hele reeks variante in. Toch zijn niet alle voorverpakte maaltijden hetzelfde en zit hier een erg groot verschil in.

Reguliere kant-en-klare maaltijden hebben de focus op gebruiksvriendelijkheid waarmee smaak centraal staat. Ze maken gebruiken van populaire gerechten en voedingsproducten die gekend zijn bij een groot publiek om zo een volwaarde maaltijd af te kunnen leveren. Echter, zegt een dergelijke maaltijd niets over de voedingsstoffen en doorgaans ook weinig over de Schijf van Vijf. Deze maaltijden zijn geproduceerd om het lichaam te voeden, zonder te kijken naar de energiebalans van een persoon. Een noodzakelijk element hierbij is gezondheid: niet alle kant-en-klare maaltijden zijn gezond, integendeel. In veel maaltijden is er een overmatig gebruik van zout voor smaakmakers en zijn sommige te vetrijk waardoor het ongezond kan zijn om dergelijke maaltijden op regelmatige basis te consumeren.

Fitnessmaaltijden daarentegen zijn gebalanceerde maaltijden waarbij we de gezondheid vooropstellen en gaan kijken naar de Schijf van Vijf en de essentiële voedingsstoffen die een persoon nodig heeft. Door uitsluitend te werken met dagverse producten minimaliseren we de toevoeging van smaakmakers zoals onder andere zout. Wist je dat te veel zout eten kan leiden tot hart- en vaatziekten en zelfs het risico op darmkanker vergroot, aldus het voedingscentrum?

Daarnaast zijn fitnessmaaltijden ook uitgebalanceerd op de energiebehoeften van een individu. We hebben inmiddels meermaals gesproken over het basaal metabolisme en hoe we onze energiebalans kunnen berekenen. Wij houden hier absoluut rekening mee en zo is er een heel divers aanbod tussen onze fitnessmaaltijden.

Lean-meals

Lean-meals zijn smaakvolle gerechten waarbij de focus ligt op een calorietekort met als gevolg het afvallen in gewicht of droog te blijven staan tijdens het sportseizoen. Deze smaakvolle maaltijden bevatten de juiste ingrediënten om honger te onderdrukken maar nog steeds jezelf te verwennen met maaltijden die lekker zijn.

Gain-meals

Lean-meals zijn smaakvolle gerechten waarbij de focus ligt op een calorietekort met als gevolg het afvallen in gewicht of droog te blijven staan tijdens het sportseizoen. Deze smaakvolle maaltijden bevatten de juiste ingrediënten om honger te onderdrukken maar nog steeds jezelf te verwennen met maaltijden die lekker zijn.

Voordelen van fitness maaltijden van Rich-Meals

  • Rich Meals staat voor hoogwaardige maaltijden met uitsluitend verse en eerlijke producten die op restaurant niveau bereid en verwerkt worden. Dit door middel van de jarenlange ervaring in het hogere segment van de horeca.
  • Al onze producten worden vers ingekocht, met de hand schoongemaakt en op de leverdag zelf pas bereid. Zodra onze producten hun kookpunt bereikt hebben worden deze direct terug gekoeld door onze ”blast chiller”. Deze blaast met hoge snelheid zeer koude lucht over het voedsel waardoor de producten versneld afkoelen van 70c tot 3c binnen 90minuten. Hierdoor krijgt de bacteriegroei zo min mogelijk kans, wat de houdbaarheid en kwaliteit van het voedsel ten goede komt.
  • Met een gebalanceerde maaltijd waarbij we gezondheid en versheid centraal plaatsen krijg je in een oogopslag een overzicht van de macronutriënten zodat je meteen weet wát je eet.

Kant-en-klare maaltijden stijgen nog steeds aan populariteit. Vaak hebben we de tijd en/of energie niet om nog boodschappen te gaan en dan nog de nodige tijd in de keuken te spenderen na een lange werkdag. Het is dan ook lekker gemakkelijk om gebruik te maken van kant-en-klare maaltijden. Waar wij bij Rich-Meals wel voor streven is dit comfort te gaan combineren met gezondheid en balans, want zeg nu zelf: gezond leven in combinatie met comfort is toch een geschenk uit de hemel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *